مجوز مصرف نخستین واکسن ایرانی کرونا صادر شد/ همه تا آخر پاییز واکسینه می‌شوند

0
388

واکسنی که در ایران ساخته شده و می‌شود، ایمن‌ترین، کم‌عارضه‌ترین و بهترین واکسن ساخته شده برای کرونا است. قرار بود هم واکسن برکت و هم واکسن پاستور مجوز مصرف بگیرد که پاستور به دلیل دو مورد نقص در پرونده منجر به صدور مجوز نشد ولی واکسن کووایران برکت مجوز مصرف را دریافت کرد و اجازه توزیع دوزهای آماده را هم صادر کردیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان از صدور مجوز مصرف نخستین واکسن ایرانی کرونا خبر داد.
به گزارش مشتلق، سعید نمکی که در بیست و نهمین پویش ره سلامت در دانشگاه علوم پزشکی اراک سخن می‌گفت، با اعلام این خبر گفت: روز گذشته مجوز مصرف نخستین واکسن ایرانی کرونا صادر شد و از این بابت خدا را شاکریم. شب‌های زیادی نخوابیدم، اما اکثر شب‌ها از اضطراب بود، اما دیشب از ذوق این نخوابیدم که خدا این مرحمت را کرد که ما قول‌هایی که داده بودیم را عملی کنیم.
وی در ادامه افزود: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی دوتا از سند‌های کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم. خدا شاهد است که به شدت آزادانه و کارشناسانه اقدام کردیم.باید به مردم عزیز بگویم واکسنی که در ایران ساخته شده و می‌شود، ایمن‌ترین، کم عارضه ترین و بهترین واکسن ساخته شده برای کرونا است.
وزیر بهداشت در ادامه گفت: دیروز قرار بود هم واکسن برکت و هم واکسن پاستور مجوز مصرف بگیرد که پاستور به دلیل دو مورد نقص در پرونده منجر به صدور مجوز نشد ولی واکسن کووایران برکت مجوز مصرف را دریافت کرد و اجازه توزیع دوزهای آماده را هم صادر کردیم. واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست.
وی ادامه داد: عزیزانی می‌آیند می‌گویند ما چند ماهه فلان کار را می‌کنیم؛ هرکس بیاید می‌تواند چندماه این کار‌ها را انجام دهد، چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد. تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود.

نمکی در ادامه گفت: ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دوز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دوز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشور‌هایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند. از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده می‌کنیم.

وی گفت: تا پایان دولت ان شاءلله گروه‌های آسیب پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پرریسک را واکسینه می‌کنیم. تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید