زنده گیری«سیاه مار»در «سرباز»،تهیه پادزهر در تهران

0
114

دو حلقه سیاه مار توسط محققان برای انجام تحقیقات و ساخت پادزهردر شهرستان سرباز سیستان وبلوچستان، زنده گیری و راهی آزمایشگاههای پایتخت شدند .

سیاه مار راهی پایتخت شد

مهدی زارع خورمیزی متخصص حیات وحش در رابطه با مارگزیدگی‌های اخیر در شهرستان سرباز گفت: ماری به نام “کرایت فارسی” یا “کرایت ایرانی” با نام علمی Bungarus persicus یک مار کبرای زهرآگین است که در جنوب شرق ایران پراکنش دارد.

وی با بیان اینکه این مار به تازگی کشف شده و یک گونه جدید محسوب می‌شود، گفت: “کرایت فارسی” برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۴ توسط یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی خانم آبتین شناسایی شد،این مار سیاه رنگ که بعضاً لکه‌های سفیدی نیز رو یا زیر بدن خود دارد، طولی بین ۹۰ تا ۱۳۰ سانتی‌متر دارد و در جنوب شرق ایران به سیه‌مار ، شومار و مار تک‌زن معروف است.

این متخصص حیات وحش ادامه داد: ما پیشتر این مار را نداشتیم و حتی پادزهر آن را نیز در کشور نداریم. پیش از این مار، افعی جعفری را به عنوان کشنده‌ترین مار ایران می‌دانستیم که  Ld۵۰ آن نزدیک به عدد ۵ است.

وی افزود: این رقم برای نشان دادن میزان کشنده و سمی بودن مارهاست که هرچه پایین‌تر باشد، کشنده‌تر است و این عدد برای سیه مار عدد ۰.۵ که بسیار  خطرناک و ۱۰ برابر کشنده‌تر از افعی جعفری است.

زارع خورمیزی تصریح کرد: این مار در ماه‌های اخیر در شهرستان سرباز تعارض شدیدی با جوامع محلی داشته و باید این بحران مدیریت شود.

زارع خورمیزی با بیان اینکه تاکنون ۳۸ عدد از این نوع مار توسط مردم کشته شده‌اند، گفت: همچنین لازم است تیمی نیز جهت آموزش مردم محلی و یک تیم متخصص نیز برای زنده‌گیری مارها و خارج کردن آن‌ها از منطقه به استان بیاید.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید