امیرعبداللهیان: برای بازگشایی سفارت‌‌خانه‌ها توافق کردیم

0
61

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از استقبال از «احمد عطاف» ،وزیر خارجه الجزایر در محل وزارت امور خارجه با وی به گفت‌وگو نشست و پس از آن وزرای خارجه دو کشور در نشست مشترک خبری حضور پیدا کردند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در خصوص مسائل منطقه‌ای با وزیر خارجه الجزایر گفت‌وگوهای مهمی را داشتیم، اظهار داشت: الجزایر با مخالفت اجازه نداد عضویت ناظر رژیم جعلی اسرائیل در اتحادیه آفریقا عملیاتی شود. ثانیا الجزایر همواره از حامیان حقوق مردم فلسطین به شمار می‌رود و در ماه‌های اخیر نقش الجزایر برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب، نقشی برجسته‌ و ممتاز بود.

وی همچنین گفت: درباره تحولات داخلی سودان و برخی مداخلات خارجی در این کشور گفت‌وگو کردیم.

وی با اشاره به دیدارش با سرپرست وزارت خارجه سودان در باکو و در حاشیه نشست وزرای خارجه جنبش عدم تعهد افزود: در این دیدار توافق کردیم برای بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک در آینده نزدیک در چارچوبی که با هم توافق خواهیم داشت، اقدام کنیم. همچنین در جریان آخرین وضعیت درگیری‌ها در سودان قرار گرفتم.

امیرعبداللهیان افزود: امروز در گفت وگو با وزیر خارجه الجزایر، یکی از نگرانی‌های مشترک ما تمرکز بر  بحران داخلی در سودان و ضرورت بازگشت طرفین بر آتش بس و مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو بود.

وی گفت: در خصوص آخرین تحولات در سایر حوزه‌‌های منطقه بحث و تبادل نظر داشتیم.

وزیر خارجه بیان کرد: در آینده پیش روی، نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در الجزایر برگزار می‌شود که در حال برنامه‌ریزی هستیم که آقای رئیسی در این نشست حضور یابد. این فرصتی است برای دیدار با سران کشورهای صادرکننده گاز طبیعی و همچنین فرصت مهمی برای رایزنی‌های حضوری و مستقیم دوجانبه بین مسئولان عالیرتبه ایران و الجزایر خواهد بود.

امیرعبداللهیان افزود: مایلم تأکید کنم بر اینکه ما همچنان در دو مسیر تلاش برای بی اثر کردن تحریم‌ها همچنین لغو تحریم‌ها از مسیر درست دیپلماسی قرار داریم. در خصوص همکاری‌های بین‌المللی و مواضع مشترک و حمایت از کاندیداهای یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی با برادران در الجزایر اتفاق نظر داریم.

وزیر خارجه الجزایر هم در این نشست گفت: از برادرم آقای امیرعبداللهیان کمال قدردانی را به خاطر استقبال گرمی که داشتند دارم. امروز خوشحالم در تهران حضور دارم که به دستور آقای رییس جمهور عبدالمجید تبون انجام می‌شود.

وی گفت: بر اساس روابط خوبی که بین ایشان و آقای رییسی وجود دارد و همچنین اراده برای توسعه روابط، دیدار کاری که امروز صبح داشتیم، فرصت ارزشمندی برای بررسی روابط دوجانبه و افق های پیش روی آن بود.

عطاف افزود: ما از این فرصت برای رایزنی در خصوص تحولات سریع فضای منطقه‌ای و همین طور عرصه بین المللی استفاده کردیم و من حقیقتا خوشحالم که نتایج گفت‌وگوهای امروز مثبت بود.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: این نتایج می تواند نشاط بیشتری به روابط دوجانبه تزریق کند. روابط دو کشور ممتاز و دارای ظرفیت توسعه بیشتر در حوزه های اقتصادی است.

وی ادامه داد: ما توافق کردیم زمینه لازم را برای برگزاری کمیسیون مشترک ایجاد کنیم. این سازوکارها نقش مهمی دارد. این حوزه‌ها مولفه‌های همگرایی میان دو کشور را داراست و می تواند فرصت مناسبی برای همکاری دو کشور باشد.

وزیر خارجه الجزایر گفت: در خصوص موضوعات منطقه ای در خصوص جنگ اوکراین و فلسطین و مشکلات برادرانمان در یمن و لیبی هم صحبت کردیم.

عطاف گفت: ما از روابط مثبت میان کشورهای عربی با ایران و توافق تاریخی میان ایران و عربستان با میانجگیری چین خوشحال هستیم و امیدواریم این موضوع به تقویت هم‌گرایی برای مقابله با چالش‌های پیش روی کشورهای منطقه‌ای کمک کند.

وی ادامه داد: در گفت‌وگوی امروز بر عضویت دو کشور در بریکس اشاره و از تلاش های ایران برای عضویت الجزایر در شورای امنیت تقدیر کردیم.

وزیر امور خارجه الجزایر بیان داشت: امروز به شکل ویژه به نتایج نشست وزرای خارجه کشورهای جنبش عدم تعهد اشاره شد و از آن ابراز رضایت کردیم؛ جنبشی که می‌تواند نقش آفرینی بیشتری در عرصه بین‌المللی داشته باشد.

عطاف تصریح کرد: روابط ایران و الجزایر، روابطی گسترده در حوزه های مختلف ملی و بین‌المللی است و پرداختن به همه جزئیات این روابط را فراتر از فرصت این نشست می‌دانم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روابط ایران و الجزایر تاریخی و ممتاز است و آینده روشنی هم پیش روی داریم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید