باوجود اینکه شرکتهای سوخترسان هواپیما در اکثر کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس به هواپیماهای ایرانی سوخترسانی نمیکنند، اما به زودی مشکل تأمین سوخت هواپیماهای ایرانی درترکیه برطرف میشود.
به گزارش مشتلق، اوایل اردیبهشتماه سال جاری بود که هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک حملونقل جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه آغاز به کار کرد و دو کشور تمایل خود را برای بهبود سطح روابط خود در حوزه حملونقل اعلام کردند و در این راستا یکی از محورهای مورد بحث مسئله مهمی از جمله “تأمین سوخت ناوگان حمل و نقلی ایران در ترکیه” باوجود محدودیتهای ایجاد شده به دلیل اعمال تحریم از سوی آمریکاییها بود که به نظر میرسد با گذشت بیش از یک هفته از این اجلاس که در سطح وزیر راه و شهرسازی ایران و وزیر حمل و نقل ترکیه برگزار شد امکان سوختگیری هواپیماهای ایرانی در ترکیه از هفته آینده فراهم میشود.
مسائل مهمی از جمله تأمین سوخت ناوگان حمل و نقلی ایران در ترکیه، امکان بارگیری از بنادر و مناطق آزاد ترکیه به مقصد ایران توسط ناوگان ایرانی، ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز بازرگان-گوربلاغ و افزایش پذیرش کامیون بخشی از مسائل مورد نظر در این اجلاس بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. اخیراً آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت و گو با رسانهها، با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و… امکان سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، اعلام کرد که در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمیشود.
اما خبر حائز اهمیت در این زمینه مربوط به تازهترین اظهارات فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی “ایرانایر” در مراسم تودیعش بود؛ اینکه “بعد از تلاشی چهار ماهه امیدوار هستیم که طی هفته آتی بتوانیم در ترکیه سوختگیری کنیم”. وی همچنین به امتناع شرکتهای سوخترسان از ارائه خدمت به هواپیماهای ایرانایر اشاره و خاطرنشان کرد که متأسفانه خیلی از شرکتها هما را محدود کردهاند، اما تلاشها برای ادامه حیات ادامه دارد.
گفتنی است از دیگر محورهای اساسی قابل مذاکره به منظور گسترش تعاملات حملونقلی بین دو کشور در اشکال مختلف حملونقل شامل حملونقل ترکیبی، جادهای، ریلی، هوایی و دریایی است. قرار بر این است در حمل و نقل ترکیبی با کار مشترک، به پیگیری راه اندازی طرحهای ابتکاری و فعالیتهای ترانزیتی کریدورهایی از قبیل افغانستان- ایران- ترکیه و همچنین کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول پرداخت تا دستیابی کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای اروپایی تسهیل شود. همچنین ایجاد امکان انعقاد قراردادهای حملونقل ترکیبی بینالمللی بار بین شرکتهای دو کشور از دیگر مسائل مورد طرح خواهد بود. همچنین اتصال هرچه سریعتر شبکه ریلی ایران به ترکیه از نقطه مرزی چشمه ثریا، راه اندازی قطار مسافری تهران- آنکارا از مرز رازی و نهایی شدن پیشنویس یادداشت تفاهم شش جانبه بین راه آهن ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکیه و در خصوص فراهم ساختن امکان تردد واگنهای CIS در قلمرو ترکیه، موارد تعرفهای، پیشنهاد افزایش حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه تا یک میلیون تن از جمله مواردی بود که مدنظر نمایندگان ایران و ترکیه قرار گرفت.
مسائل مهمی از جمله تأمین سوخت ناوگان حمل و نقلی ایران در ترکیه، امکان بارگیری از بنادر و مناطق آزاد ترکیه به مقصد ایران توسط ناوگان ایرانی، ۲۴ ساعته شدن فعالیت مرز بازرگان-گوربلاغ و افزایش پذیرش کامیون بخشی از مسائل مورد نظر در این اجلاس بوده که از اهمیت بالایی برخوردار است. اخیراً آقای مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی در گفت و گو با رسانهها، با اشاره به اینکه در بسیاری از کشورهای اروپایی نظیر آلمان، فرانسه، انگلیس، ترکیه و… امکان سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی وجود ندارد، اعلام کرد که در کشورهایی نظیر لبنان، کویت و امارات و برخی دیگر از کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی نمیشود.
اما خبر حائز اهمیت در این زمینه مربوط به تازهترین اظهارات فرزانه شرفبافی مدیرعامل سابق شرکت هواپیمایی “ایرانایر” در مراسم تودیعش بود؛ اینکه “بعد از تلاشی چهار ماهه امیدوار هستیم که طی هفته آتی بتوانیم در ترکیه سوختگیری کنیم”. وی همچنین به امتناع شرکتهای سوخترسان از ارائه خدمت به هواپیماهای ایرانایر اشاره و خاطرنشان کرد که متأسفانه خیلی از شرکتها هما را محدود کردهاند، اما تلاشها برای ادامه حیات ادامه دارد.
گفتنی است از دیگر محورهای اساسی قابل مذاکره به منظور گسترش تعاملات حملونقلی بین دو کشور در اشکال مختلف حملونقل شامل حملونقل ترکیبی، جادهای، ریلی، هوایی و دریایی است. قرار بر این است در حمل و نقل ترکیبی با کار مشترک، به پیگیری راه اندازی طرحهای ابتکاری و فعالیتهای ترانزیتی کریدورهایی از قبیل افغانستان- ایران- ترکیه و همچنین کریدور اسلام آباد- تهران- استانبول پرداخت تا دستیابی کشورهای آسیای مرکزی به کشورهای اروپایی تسهیل شود. همچنین ایجاد امکان انعقاد قراردادهای حملونقل ترکیبی بینالمللی بار بین شرکتهای دو کشور از دیگر مسائل مورد طرح خواهد بود. همچنین اتصال هرچه سریعتر شبکه ریلی ایران به ترکیه از نقطه مرزی چشمه ثریا، راه اندازی قطار مسافری تهران- آنکارا از مرز رازی و نهایی شدن پیشنویس یادداشت تفاهم شش جانبه بین راه آهن ایران، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و ترکیه و در خصوص فراهم ساختن امکان تردد واگنهای CIS در قلمرو ترکیه، موارد تعرفهای، پیشنهاد افزایش حمل و نقل ریلی ایران-ترکیه تا یک میلیون تن از جمله مواردی بود که مدنظر نمایندگان ایران و ترکیه قرار گرفت.