هشت راه برای رسیدن به سود بیشتر وقتی تورم بالاست

0
569

مالکان هوشمند کسب‌وکار همیشه آینده‌نگر هستند. شما چه طور؟ اگر بدانید که نرخ تورم (و سود) طی چند سال آتی افزایش خواهد داشت، آمادگی‌اش را دارید؟ در اینجا چند نکته را بیان می‌کنیم که لازم است در نظر داشته باشید.

۱ـ از وام‌های بلندمدت استفاده کنید

البته وام‌هایی که نرخ سود آن‌ها متغیر است در محیط‌هایی که نرخ سود پایینی دارند یا نرخ سود آن‌ها رو به کاهش است، مطلوب هستند. اما امروز زمان مذاکره مجدد است. اگر اقساط معوقی دارید و مقدار آن بستگی به نوسانات سود دارد، وقت آن است که آن‌ها را به اقساط بلندمدت با نرخ ثابت تبدیل کنید.

۲ـ امروز خرید کنید

به فکر خرید تجهیزات جدیدی هستید؟ یا می‌خواهید چیزی به دارایی‌های خود اضافه کنید؟ شاید هم کامیونتان دیگر فرسوده شده است. آیا یک مشتری از شرکتی بزرگ برای شش ماه گذشته سفارش قابل‌توجهی داده است؟ حالا زمان آن است که خرید کنید، به‌خصوص برای آن دسته دارایی‌های بلندمدت‌تری که نیاز به سرمایه دارند. و حتی برای دارایی‌های کوتاه‌مدت، مثل موجودی کسب‌وکار، که می‌دانید تمام می‌شود و باید مجدداً آن را خریداری کنید. حتی می‌توانید به‌صورت فله خرید کنید و تخفیف بگیرید. وقتی قیمت‌ها و نرخ سود به‌طور اجتناب‌ناپذیری افزایش می‌یابند، منتظر ماندن، به ضرر شماست.

۳ـ دارایی‌هایتان را بفروشید

فقط شما نیستید که به فکر خرید هستید. افراد زیادی هم هستند که مثل شما فکر می‌کنند. پس شما برعکس آن‌ها فکر کنید. آیا تجهیزاتی دارید که دیگر به دردتان نمی‌خورد؟ آیا مقدار زیادی جنس در انبار شما مانده است؟ آیا دارایی خاصی دارید که دیگر نیازش ندارید؟ یا حتی اگر بخواهیم وسیع‌تر فکر کنیم، آیا بخشی از شرکت شما هست که سودآوری چندانی ندارد؟ یا آنکه حتی کل کسب‌وکارتان؟ امروز که نرخ سود پایین است بسیاری از خریداران به دنبال قاپیدن موارد مناسب هستند و می‌خواهند امروز که سرمایه‌ای در اختیار دارند از آن استفاده کنند. بنابراین شاید زمان آن رسیده که از شر بعضی از دارایی‌های اضافی‌تان خلاص شوید یا حتی کل کسب‌وکارتان را بفروشید.

۴ـ از تامین کنندگان بلندمدت استفاده کنید

آیا با بزرگ‌ترین فروشنده‌ها توافقنامه‌ای را برای تامین اجناس امضا کرده‌اید؟ شاید الان زمان آن رسیده که به فکر چنین کاری باشید. اگر در شرایطی هستید که قرار است طی ۱۲ تا ۱۸ ماه آینده خریدی انجام دهید، می‌توانید تامین کنندگانی را پیدا کنید که تمایل دارند از قیمت‌ها و شرایط تحویل امروز، که برایشان بهتر است، استفاده کنند. اگر می‌دانید تورم در آینده به شما فشار خواهد آورد، این راهی برای کنترل بهتر حاشیه سود در آینده است. شاید ناچار باشید با مشتریان فعلی خود نیز همین کار را انجام دهید. سه تا چهار درصد قیمت را افزایش دهید و ببینید که می‌خواهند به کسب‌وکار با شما در آینده نیز متعهد باشند یا خیر.

۵ـ از کارمندان به‌طور بلندمدت استفاده کنید

همان‌طور که در بالا گفتیم، روند استخدام در حال تغییر است. مردم بیشتر و بیشتر به دنبال کار می‌گردند و تعداد مشاغل نیز بیشتر شده است. بنابراین شما با چالش روبه‌رو هستید و باید به کارمندان خوبتان انگیزه دهید تا کنار شما بمانند. ولی از همه مهم‌تر این است که باید مطمئن شوید کارمندان کلیدی شما قرار نیست جایی بروند و توانایی پرداخت هزینه‌های آن‌ها را خواهید داشت. بنابراین اکنون زمان آن است که نشان دهید چه قدر به آن‌ها اهمیت می‌دهید. برای این کار با آن‌ها قرارداد ببندید. سعی کنید در قراردادتان مواردی مثل افزایش هزینه‌های زندگی را قید نکنید و به‌جای آن بر اساس عملکردشان پاداش و تشویق در نظر بگیرید. همچنین حقوق سه تا پنج سال آینده را به میزان منطقی مشخص کنید. با این کار می‌توانید یکی از هزینه‌های بزرگ روی صورت سود و زیان خود را کنترل کنید.

۶ـ ملک بخرید

برخی تصور می‌کنند در محیطی که با تورم همراه است بازار سهام جای خوبی برای سرمایه‌گذاری است و ممکن است حرف آن‌ها درست باشد. من تخصصی در سهام ندارم. در املاک هم تخصصی ندارم. ولی می‌دانم که قیمت املاک معمولا با تورم همراه است، و در اغلب موارد حتی از تورم هم بیشتر است. خرید یک ساختمان، یک قطعه زمین یا یک دفتر کار معمولا حفاظ خوبی در برابر تورم است. و همان‌طور که در بالا گفتیم، مزیت دیگر آن این است که می‌توانید این کار را با نرخ سود بسیار پایینی انجام دهید.

۷– قیمت‌گذاری‌هایتان را بازنگری کنید

این تمرین را انجام دهید: بیست شغل، کالا یا خدمت را انتخاب کنید که طی شش ماه گذشته انجام / ارایه می‌دادید، سپس بنشینید و هزینه‌هایتان را کاملا تحلیل کنید. آیا حاشیه سود شما به همان اندازه که فکر می‌کردید خوب است؟ حال به مواد اولیه، دستمزدها و هزینه‌های سرباری فکر کنید که برای این محصولات صرف شده است. کدامشان تحت‌فشار تورم قرار دارند؟ چه قدر احتمال دارد که این قیمت‌ها افزایش پیدا کنند؟ این افزایش قیمت‌ها چه تاثیری روی حاشیه سود شما خواهد داشت؟ وظیفه شما این است که این حاشیه سود را ثابت نگه‌دارید. اگر نتوانید هزینه‌ها را کنترل کنید مجبور می‌شوید قیمت‌هایتان را افزایش دهید. آیا برای این کار آمادگی دارید؟ آیا مشتریان خود را آماده کرده‌اید؟

۸ـ برون‌سپاری کنید و هزینه‌های سربارتان را پایین نگه‌دارید

تورم و سود بالاتر تاثیرات اقتصادی کلان مختلفی دارد. بسیاری از اقتصاددان‌ها عقیده دارند که این می‌تواند پدیده سالمی باشد. ولی بسیاری دیگر می‌گویند این مساله به اعتمادبه‌نفس افراد ضربه می‌زند، باعث رکود بازار می‌شود، باعث عدم اطمینان و عدم قطعیت می‌شود، مانع سرمایه‌گذاری می‌شود و خرج کردن مصرف‌کنندگان را محدود می‌کند. همه ما طی چند سال گذشته به این مساله فکر کرده‌ایم ولی هیچ‌کس سرنخی پیدا نکرده است. ولی بیشتر مالکان کسب‌وکارهایی که من می‌شناسم، به‌خصوص آن‌هایی که از رکود قبلی جان سالم به در بردند، هنوز هم در استخدام کارمند و افزودن هزینه‌های سربار به عملیاتشان احتیاط می‌کنند و هر جا که بتوانند برون‌سپاری می‌کنند تا هزینه‌هایشان را ثابت نگه‌دارند. آن‌ها برای روز مبادا و رکود اقتصادی نقدینگی را ذخیره می‌کنند. شما هم باید همین کار را انجام دهید.

صاحبان موفق کسب‌وکارها صرفاً امروز سودآوری ندارند، بلکه به فکر این هستند که چه طور ظرف دو سال آینده هم سودآوریداشته باشند. این افراد روند فعلی را می‌بینند، و می‌دانند که قیمت‌ها و نرخ سود بالا خواهد رفت، اما باور کنید مضطرب نمی‌شوند، بلکه خود را آماده می‌کنند. خوشبختانه شما هم همین‌طور هستید.

منبع:

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید