تعرفه تجاری بین ایران و سوریه صفر شد

0
37

پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و سوریه روز گذشته با حضور محمد مخبر معاون اول رییس‌جمهور و حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه برگزار شد و در حاشیه آن یادداشت تفاهم نشست و ۶ سند همکاری به امضای مسوولان‌ عالیرتبه دو کشور رسید.

محمد مخبر در این نشست از سفر رییس‌جمهور ایران به سوریه به عنوان نقطه عطفی در روابط و مناسبات تهران ـ دمشق یاد کرد و گفت: در این سفر، ۱۶ سند همکاری میان دو کشور به امضا رسید که باید تلاش کنیم این اسناد همکاری به همراه توافقاتی که امروز میان دو کشور منعقد شد با جدیت عملیاتی شود.

معاون اول رییس‌جمهور با بیان اینکه در کمیته عالی مشترک همکاری‌های دو کشور مباحث و موضوعات متعددی در بخش‌های مختلف نفت، گاز، برق، صنعت، تجارت آزاد و گردشگری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، اظهار داشت: توافقات خوبی در زمینه‌های بازسازی کارخانه‌های آسیب‌دیده سوریه توسط شرکت‌های ایرانی و همچنین صدور خدمات فنی و مهندسی و همکاری‌های بخش کشاورزی میان دو کشور منعقد و پنج کمیته نیز برای پیگیری این موضوعات تعیین و مشخص شد.

وی اظهار امیدواری کرد با اجرای این توافقات و مشارکت جدی ایران در بازسازی سوریه، مردم عزیز این کشور نتایج و آثار مثبت این توافقات را در حل مسائل و رفع مشکلات و ارتقای سطح رفاه احساس کنند .

به گزارش اعتماد نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست با تاکید بر اینکه تهران و دمشق دیدگاه‌های مشترک و منطبقی در خصوص جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه دارند، گفت: محور مقاومت اجازه نخواهد داد رژیم صهیونیستی به اهداف خود برای بیرون راندن مردم غزه دست پیدا کنند. حسین عرنوس دیدارها و مذاکرات روسای جمهور دو کشور در سفر دکتر رییسی به دمشق را نقطه عطفی مهم و سرنوشت‌ساز برای گسترش هرچه بیشتر مناسبات فیمابین ارزیابی و خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم توافقات و اسنادی که میان دو کشور به امضا رسیده به صورت جدی اجرایی شود. وی افزود: خوشبختانه طی چند ماه گذشته توانسته‌ایم گام‌های مثبتی‌ برداریم و اقداماتی که طی سالیان سال معطل مانده بود را به نتیجه برسانیم که این نشانگر مسوولیت‌پذیری هر دو کشور برای گسترش مناسبات فیمابین است.

نخست‌وزیر سوریه با اشاره به مذاکرات دو هیات در خصوص موضوعات مختلف، گفت: در این مذاکرات تصمیمات و توافقات خوبی در حوزه همکاری‌های بانکی، تجارت آزاد، بیمه، انرژی و گردشگری اتخاذ شد و تاکید مسوولان دو کشور این است که این توافقات هرچه سریع‌تر عملیاتی شود.

وی اظهار امیدواری کرد با پیگیری جدی مسوولان دو کشور شاهد نتایج و دستاوردهای ملموس در گسترش مناسبات و ارتقای سطح همکاری‌های دو کشور باشیم و ملت‌های دو کشور آثار و نتایج این توافقات را احساس کنند. پس از این نشست، یادداشت تفاهم پانزدهمین نشست کمیته عالی مشترک ایران و سوریه به امضای معاون اول رییس‌جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه رسید. علاوه بر این با هدف توسعه بیش از پیش روابط تهران- دمشق و در راستای توافق روسای جمهور دو کشور پس از سفر رییسی به سوریه، مسوولان عالی ذیربط ۶ سند همکاری را امضا کردند.

در همین زمینه پیوست اصلاحی موافقتنامه تجارت آزاد میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه میان وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران و وزارت اقتصاد و تجارت خارجی جمهوری عربی سوریه، سند همکاری‌های گردشگری میان وزارت میراث فرهنگی- گردشگری و صنایع دستی ایران و وزارت گردشگری سوریه، سند همکاری در زمینه آثار باستانی و موزه بین موزه ملی ایران و اداره کل آثار باستانی و موزه جمهوری عربی سوریه، سند همکاری‌های ورزشی ایران و سوریه، سند همکاری میان سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی الاسد سوریه و سند همکاری‌های بانکی بین بانک مرکزی ایران و بانک مرکزی سوریه در حضور مخبر و نخست‌وزیر سوریه به امضای مسوولان ذیربط در دو کشور رسید.

صفر شدن تعرفه

در حاشیه دیدارهای دیروز، نشست خبری معاون اول رییس‌جمهور و نخست‌وزیر سوریه با حضور هیات‌های عالی طرفین و اصحاب رسانه برگزار و در آن بر گسترش مبادلات اقتصادی و پیگیری جدی اسناد همکاری‌های مشترک تاکید شد.

معاون اول رییس‌جمهور در این نشست خبری تصریح کرد: زمینه‌های همکاری مشترک و فراوانی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه وجود دارد که فعال‌سازی آنها می‌تواند به تقویت و توسعه همکاری‌های دو جانبه منجر شود.

وی با اشاره به تشکیل و تعیین پنج کارگروه برای پیگیری توافقات و تفاهمنامه‌های امضا شده بین دو کشور تاکید کرد: امکان فعالیت شرکت‌های ایرانی در بازسازی تاسیسات نفتی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و بنگاه‌های صنعتی و استخراج نفت و تاسیس برخی بنگاه‌های اقتصادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه پانزدهمین اجلاس کمیته عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور به خوبی برگزار شد، گفت: در این اجلاس ۶ سند همکاری حوزه‌های تجارت آزاد میان دو کشور، گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه به امضا رسید. معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اینکه دستاوردهای مهم مذاکرات این سفر توافق بر ایجاد کشتیرانی منظم و توسعه حمل و نقل میان دو کشور است، گفت: سند موافقتنامه تجارت آزاد میان دو کشور به امضا رسید که صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور در نتیجه این موافقتنامه است و همچنین نسبت به استفاده از ارزهای ملی در تعاملات اقتصادی دوجانبه و دلارزدایی و همچنین ایجاد مناطق آزاد مشترک توافق صورت گرفت. حسین عرنوس نخست‌وزیر جمهوری عربی سوریه نیز در این نشست خبری تاکید کرد: این سفر و دیدار با مقامات عالیرتبه ایرانی از موفق‌ترین جلسات برگزارشده بین دو کشور است چرا که صراحت، صداقت و درک متقابل بین دو دولت و ملت وجود دارد.

وی ادامه داد: همواره دیدارهای بین کشورهای دوست و برادر همانند ایران با توجه به اینکه مبتنی بر شفافیت و وحدت دیدگاه‌ها است، بسیار آسان می‌باشد و می‌توان به راحتی به تفاهم‌های جدی و مهم رسید.

وی ادامه داد: از مواضع و حمایت‌های اقتصادی ایران به ویژه در بخش فرآورده‌های نفتی قدردانی می‌کنیم.

نخست‌وزیر سوریه تاکید کرد: دولت سوریه با توجه به نگاه راهبردی روسای جمهوری دو کشور در خصوص همکاری‌های اقتصادی در اجرایی کردن توافقات جدیت کامل دارد و به‌رغم وضعیت ممتاز سیاسی و تطابق‌های امنیتی اما باید در روابط اقتصادی تلاش‌های بیشتری توسط دو دولت انجام پذیرد.

وی افزود: اجرای توافقات و تفاهم‌های بین دو کشور مورد اهتمام جدی دولت سوریه خواهد بود چرا که در نهایت به سود هر دو کشور و ملت است و تلاش می‌کنیم همکاری‌های بین محور مقاومت توسعه یابد و در آینده این محور حرف نهایی در منطقه را خواهد زد.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید