اطلاع تازه از صدور شناسنامه برای فرزندخوانده‌ها

0
69

دبیر مرجع ملی حقوق کودک توضیحاتی درباره وضعیت شناسنامه‌ای کودکان بی سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی ارائه کرد.

به گزارش مشتلق، علی کاظمی در گفت‌وگو با ایسنا درباره صدور شناسنامه جدید برای کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بعد از فرزندخواندگی و مشکلات مربوط در این زمینه گفت: بحث شناسنامه برای این کودکان مشکلی است که رییس جمهور هم در جلسه‌ای که مربوط به این کودکان بود،  تحت عنوان “در آغوش سیمرغ” مطرح کرد. در قانون حمایت از کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست به صراحت آمده در مواردی که کودکان به فرزندخواندگی سپرده می‌شوند، در شناسنامه آنها این واقعه ثبت می‌شود؛ البته اکنون در صفحه توضیحات درج می‌شود و  شفاف هم به ثبت نمی‌رسد و نوشته می‌شود که طبق رای  دادگاه نام و نام خانوادگی کودک تغییر یافت و نام پدر و مادر کودک به عنوان (پدرخوانده و مادرخوانده) هم ثبت می‌شود. مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که باید این مشکلات رفع شود.

وی افزود: ممکن است کودکانی در مراکز بهزیستی باشند ولی هویتشان را ندانیم؛ در این خصوص شناسنامه را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و برخی از اسامی در داخل آن‌ها به صورت فرضی نوشته می شود.

معاون وزیر دادگستری ادامه داد: در برخی مواقع هم مادر کودک را می شناسیم ولی پدر مشخص نیست؛ فرضا مادر معتاد است و پدر را نمی‌شناسند در این موارد اسم مادر را می‌نویسند و اسم پدر درج نمی‌شود. این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده که با سازمان ثبت احوال در حال مذاکره هستیم تا برطرف شود.

کاظمی تصریح کرد: در برخی مواقع  کودک به خانواده دیگر واگذار می‌ شود که دو حالت دارد. یک حالت این است که کودک را به خانواده امین می‌دهند. خانواده امین خانواده‌ای است که  به صورت موقت از کودک نگهداری می کند و در این موارد ما باید پیگیری کنیم که شناسنامه با کد جدید به او داده شود. حالت دوم دیگر هم این است که به خانواده فرزندپذیر کودک را می‌دهند که پدرخوانده و مادرخوانده هستند و تحت عنوان مراقبت‌های جایگزین کودک را به فرزندخواندگی می پذیرند و در این حالت به طور کامل شناسنامه کودک باید به اسم مادرخوانده و پدرخوانده در آید.

وی در پایان گفت: این مواردی است که در پی آن هستیم که هم مقررات را اصلاح کنیم و هم به صورتی باشد که کرامت کودکان بیشترین امنیت و مصونیت را در این تغییر هویت‌ها و تغییر شناسنامه‌ها داشته باشد و کودکان گرفتاری نداشته باشند؛ به ویژه در مدارس نیز گاهی شنیده‌ایم که برای کودکان مشکلاتی پیش می آید که درصدد رفع آن هستیم.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید