حال خوش پادکست‌ها

0
74

 

در مورد پادکست‌های فارسی پژوهش زیادی انجام نشده است و اطلاعات و آمار در این حوزه بسیار کم است. آماری که در این صفحه ارائه شده، بخشی از مجموعه پژوهش‌های گروه تحقیقاتی رستاک است که با عنوان «حال و روز صنعت پادکست در ایران» آماده شده است.

به گزارش مشتلق به نقل از فرهیختگان، رستاک در چهار محور اصلی و با رویکردی داده‌محور به پادکست‌های فارسی پرداخته است. تولید پادکست در ایران، مصرف پادکست در ایران، مدل‌های درآمدی پادکست در ایران و پلتفرم‌های پادکست فارسی، چهار محور این پژوهش هستند، که البته ما همه موارد این پژوهش را نیاورده‌ایم. به گفته این گروه، منظور از پادکست در ایران، در اصل پادکست فارسی است که ممکن است توسط تولیدکننده‌های خارج از ایران یا بر بستر پلتفرمی غیر‌ایرانی منتشر شده باشد.

نکته دیگری که در این پژوهش لحاظ شده است، انتشار و مصرف پادکست فارسی متمرکز بر چهار پلتفرم اصلی به میزبانی پادکست و پادگیر کست باکس، شنوتو، ناملیک و تهران پادکست است که طبق بررسی مصرف جمع آنها، بخش عمده مصرف مخاطبان پادکست فارسی را نشان می‌دهد. البته در مورد این گزارش، چند نکته هم وجود دارد که می‌توان به آن توجه کرد. در آماری که برای این گزارش در حوزه پلتفرم‌ها آمده است، نبودن گوگل پادکست و اپل پادکست می‌تواند محل انتقاد باشد و قرار گرفتن آمار مخاطبان و مصرف‌کنندگان این دو پلتفرم می‌تواند آمارها را جابه‌جا کند.

نکته مهم بعدی این است که باید با توجه به تعریف دقیق مفهوم پادکست، بین تولید و انتشار یک محتوای صوتی تفکیک قائل شد. مثال این موضوع را می‌توان در مورد انتشار آلبوم‌های موسیقی در پادگیرها آورد. اینکه آلبوم‌های موسیقی در چندین سال تولید شده و حالا یک نهادی این آلبوم‌ها را در قالب پادکست انتشار می‌دهند. برای همین می‌گوییم که باید بین تولید یک برنامه ویژه پادکست تا انتشار یک محتوای صوتی تفکیک قائل شویم. نکته مهم دیگری که در پژوهش‌های مرتبط با پادکست فارسی کمتر به آن توجه شده این است که هیچ‌گاه تصویر واضحی از تولیدات واقعی پادکست فارسی ارائه نمی‌شود و برای همین نمی‌توان موانع تولید پادکست را از پژوهش فعلی استخراج کرد. داشتن یک سند راهبردی با تعریف چشم‌انداز پادکست فارسی به عنوان رسانه‌ نوظهور با هزینه پایین و پتانسیل بالا، بسیار لازم است و باید به آن توجه کرد. پژوهش حاضر از این جهت مهم است که یک مجموعه تحقیقی نسبت به رسانه مهم این روزهای فضای مجازی ورود کرده است و نشانگانی درستی از این فضا ارائه داده است.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید