معرفی ۱۶ دانشمند ایرانی پر استناد در میان پژوهشگران دنیا

0
397
E-learning. Concept of education. Internet labrary. Book and Laptop. 3d

بر اساس اعلام موسسه کلاریویت آنالیتیکس از ایران تعداد ۱۶ دانشمند پراستناد در بین ۴ هزار و ۵۸ پژوهشگر دنیا قرار گرفتند.

به گزارش مشتلق جعفر مهراد استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز در گفتگو با مهر گفت: موسسه کلاریویت آنالیتیکس سالانه فهرستی روزآمد از دانشمندان پر استناد را معرفی می کند.

وی افزود: براساس اعلام این موسسه، پژوهشگران پراستناد به ۲۱ رشته موضوعی و در کشورهای مختلف تعلق دارند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز عنوان کرد: تعداد پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ در فهرست کلاریویت آنالیتیکس بیش از ۴ هزار نفر است که در سال گذشته تعداد این دانشمندان ۳ هزار و ۳۰۰ نفر بود.

مهراد خاطرنشان کرد: در بین ۴ هزار و ۵۸ پژوهشگر پراستناد در ۲۱ رشته موضوعی تعداد ۱۹۴ دانشمند یا ۴.۸ درصد، تنها در رشته Essential Science Indicators قرار دارند. تعداد ۲۴ دانشمند پراستناد نیز از کشور های آمریکا، اروپا، آسیا و خاورمیانه تنها در سه رشته موضوعی فعالیت دارند.

وی اظهار داشت: در میان پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۱۸ تعداد ۱۷ برنده جایزه نوبل وجود دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز تاکید کرد: آمریکا با ۲ هزار و ۶۳۹، انگلستان با ۵۴۶، سرزمین اصلی چین با ۴۸۲، آلمان با ۳۵۶، استرالیا با ۲۴۵، هلند با ۱۸۹، کانادا با ۱۶۶، فرانسه با ۱۵۷، سوئیس با ۱۳۳ و اسپانیا با ۱۱۵ دانشمند، ۱۰ کشوری هستند که بیشترین دانشمندان پراستناد را در اختیار دارند.

مهراد عنوان کرد: براساس اعلام این موسسه از جمهوری اسلامی ایران تعداد ۱۶ دانشمند پراستناد در بین ۴ هزار و ۵۸ پژوهشگر قرار دارند.

دانشنمدان پراستاد ایرانی

نام دانشمنددانشگاه
سعید عباس بندیبین المللی امام خمینی (ره)
اخوانصنعتی اصفهان
مهدی دهقانصنعتی امیرکبیر
محمدرضا دومیری گنجیصنعتی نوشیروانی بابل
مهراورنگ قائدییاسوج
مفید گرجی بندپیصنعتی نوشیروانی بابل
سید مهدی جعفریعلوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
حسن کریمیصنعتی قوچان
امید ماهیانفردوسی مشهد
مرتضی محمودیعلوم پزشکی تهران
سید فاضل نبویعلوم پزشکی بقیه الله (عج)
سید محمود نبویعلوم پزشکی بقیه الله (عج)
طاهر نیکنامصنعتی شریف
مسعود رضاییتربیت مدرس
محسن شیخ الاسلامیصنعتی نوشیروانی بابل
محمد والی پورآزاد اسلامی

وی تاکید کرد: حضور دانشمندان پراستناد از دانشگاه های تازه تاسیس  مانند صنعتی نوشیروانی بابل، صنعتی قوچان، یاسوج، علوم و منابع طبیعی گرگان و علوم پزشکی بقیه الله (عج) در جمع پژوهشگران پراستناد جهان و غیبت تعدادی از دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور در این زمینه مستلزم توجه بیشتر به دانشگاه های تازه تاسیس است.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه ها روند رشد و ترقی را با امکانات نسبتا محدودی که از نظر بودجه، تعداد اعضای هئیت علمی، آزمایشگاه ها و فضای مورد استفاده، آغاز کرده و اکنون به صورت موثر  در جمع دانشگاه‌های برتر جهان افتخار بزرگی را برای جمهوری اسلامی ایران به ارمغان آورده‌اند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید