عزیز ایـران

0
581

 حاج‌قاسم سلیمانی را نمی‌توان در کلمات تشریح کرد. او را نمی‌توان تصویر کرد. برای معرفی حاج‌قاسم به‌عنوان یک مکتب باید از  بسترهای متفاوت و متنوع استفاده کرد. کتاب، مستند، فیلم و سریال، شعر، ویدیوگرافیک و… از بسترهایی است که برای معرفی شخصیت و منش شهیدسلیمانی قابل بهره‌گیری است. پس از جنایت دولت آمریکا در به شهادت رساندن شهیدسلیمانی و همراهانش و پس از تشییع بی‌سابقه او که باید در تاریخ به‌عنوان تشییع یک ابرقهرمان ثبت شود، هنرمندان و مجموعه‌های فرهنگی مختلفی درزمینه تولید آثار مرتبط با شهیدسلیمانی دست‌به کار شدند. ده‌ها کتاب، مستند، ویدیوگرافیک، نماهنگ، شعر و تندیس درباره ایشان تولید شده است. امروز و در دومین سالگرد عروج سردار، محصولات متعددی درباره ایشان ساخته شده است که بسیاری از آن‌ها قابل دفاع و برخی قابل نقد است. صبح نو دراین گزارش با مهدی مطهر، رییس خانه مستند درباره تولید محصول با موضوع حاج‌قاسم گفت‌وگو و در بخش‌های دیگر گزارش، آثاری را که دراین دو سال تولید شده است مرور کرده‌ است.

چند کتاب درباره سردار
«آورتین»، بهزاد دانشگر: نام این کتاب برگرفته از منطقه‌ای در حدفاصل استان کرمان و استان سیستان‌وبلوچستان است؛ روستایی دورافتاده که یادآور حماسه ایستادگی و مبارزه حاج‌قاسم دربرابر اشرار است. این کتاب روایتگر بخش کمتر شنیده‌شده از جنگی به فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی است که حدود دو الی سه سال طول کشیده است.
«شاخص‌های مکتب شهیدسلیمانی»، علی شیرازی: کتاب «شاخص‌های مکتب شهیدسلیمانی» به قلم حجت‌الاسلام علی شیرازی، نماینده ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران نوشته شده و بر مبنای سخنان و خاطرات سردار سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی، اثری جامع و مستند از خصوصیات مکتب و تفکرات این شهید ارائه می‌دهد.
«عمو قاسم»، محمدعلی جابری: این کتاب ویژه کودک و نوجوان در ۴۸صفحه، به روایت ۲۰داستان از زندگی سردار حاج‌قاسم سلیمانی می‌پردازد تا راه و رسم سلیمانی شدن را به کودکان و نوجوانان بیاموزد.
«ما با تو سربلندیم»، بابک نیک‌طلب و حامد محقق: این کتاب حاوی مجموعه اشعاری نوجوانانه در وصف شهید حاج‌قاسم سلیمانی است. «خبرهای سرخ» از منیره هاشمی، «در قصه‌ها» از مریم زارعی، «رسم خوبی» از مرضیه تاجری، «او همیشه هست» از حامد محقق، «مانند تو مرد می‌شوم من» از اسماعیل صوفی‌نژاد، «چراغ آسمان» از محبوبه صمصام‌شریعت، «سردار دل‌ها» از طاهره اکرمی، «در راه تو» از سمیه قبادی، «جاری‌تر از رود» از دادیار حامدی، «غیرت همیشه برجاست» از اکرام‌السادات هاشمی‌پور، «آفتاب تاریخ» از طیبه شامانی(طناز)، «تو لبخند درختی» از مهدی طراوتی توانا، «شوق» از محمد عزیزی (نسیم) و شعرهای آیه شهادت، حال و هوای آسمانی، حاج‌قاسم، سهم آسمان، صبح جمعه از سمیه تورجی اشعار این مجموعه را شامل می‌شود.
«من قاسم سلیمانی هستم»، محمدحسین خانی: کودکان زیادی در شهادت حاج‌قاسم سلیمانی غمگین شدند و نسبت‌به جنایت آمریکایی‌ها به خشم آمدند و بی‌تردید کودکان امروز که آینده‌سازان فردا خواهند بود این جنایت را فراموش نخواهند کرد. کتاب من قاسم سلیمانی هستم روایتگر مراحل مختلف زندگی شهید از تولد تا شهادت برای آینده‌سازان این مرزوبوم است.
«این مرد پایان ندارد»، سیدعلی بنی‌لوحی: مخاطب در این کتاب از فرمانده جبهه مقاومت خاطراتی را می‌خواند که تعدادی از آن‌ها برای اولین‌بار منتشر می‌شوند. نگارنده تلاش کرده است مطالب کتاب به‌گونه‌ای سامان یابد تا خواننده مکتب شهید قاسم‌سلیمانی را بیشتر بشناسد. ویژگی منحصربه‌فرد این کتاب تصاویر رنگی منتشرنشده از حاج‌قاسم است.

پیشنهادهای سردار برای مطالعه
شهیدسلیمانی فردی متفکر و اهل مطالعه بود. به گزارش خبرآنلاین، پس از مورد اصابت قرار گرفتن خودروی حاج‌قاسم سلیمانی در نزدیکی فرودگاه بغداد تصاویری از برخی از وسایل شخصی این سردار شهید در رسانه‌ها منتشر شد. یکی از این وسایل کتاب «گلچین احمدی؛ مجموعه‌ای از مدایح و مراثی ائمه‌اطهار» بود.

فروردین سال۹۵ صفحه‌ اینستاگرام حاج‌قاسم سلیمانی عکسی را به
اشتراک گذاشته بود که این سردار را در هواپیما و درحال مطالعه یک کتاب و یادداشت نوشتن نشان می‌داد. تصویری که در توضیح آن نوشته شده بود: در حال پرواز و مطالعه‌ کتاب گابریل گارسیا مارکز. «صدسال تنهایی»، «کسی به سرهنگ نامه نمی‌نویسد»،‌ «عشق سال‌های وبا»، «ژنرال در هزارتویش» و… ازجمله آثار این نویسنده است.
سردار شهید چند سال قبل در اکانت توییترش به دو زبان فارسی و عربی توصیه به خواندن یک کتاب قدیمی شیعه کرد. کتابی که به عقیده این شهید بزرگوار کمک می‌کند تا بدون تعصبات حزبی از حکومت دفاع کنیم. حاج‌قاسم سلیمانی درباره کتاب «الغارات» این‌طور نوشت: «این کتاب الغارات را که قدیمی‌ترین کتاب شیعه هست بخوانید! حتما بخوانید! مقتل کامل است. اگر آن را بخوانید، امروز برای این حکومتی که در استمرار حکومت
علی بن‌ابی‌طالب است، آگاهانه‌تر و بدون تعصبات فردی و حزبی نگاه می‌کنیم، نظر می‌دهیم و دفاع می‌کنیم.»
کتاب‌های زندگینامه قهرمان‌های دفاع مقدس مهم‌ترین کتاب‌هایی بودند که معمولا خبر تقریظ نوشتن بر آن‌ها توسط حاج‌قاسم سلیمانی منتشر می‌شد. یکی از این کتاب‌ها «رادیو» داستان زندگی و خاطرات سردار محمدرضا حسنی سعدی از دوران اسارت است.
«وقتی مهتاب گم شد» کتاب جانباز علی خوش‌لفظ کتاب دیگری است که این‌بار حاج‌قاسم سلیمانی نه تقریظ که بعد از خواندن آن یادداشتی منتشر کرده است. کتابی که رهبر انقلاب هم بارها به خواندن آن توصیه کرده و برای آن یادداشتی منتشر کرده بود. فرمانده سپاه قدس با خواندن این کتاب در یادداشتی که با عنوان «برادر جامانده‌ات قاسم‌سلیمانی» منتشر کرد.
کتاب «سربلند»، مستند داستانی از کودکی تا شهادت شهید مدافع حرم محسن حججی کتاب دیگری است که شهید قاسم‌سلیمانی بر آن یادداشت نوشته است. یادداشتی که متفاوت از یادداشت‌های دیگری است که بر کتاب‌های مختلف نوشته است. او این کتاب را که به قلم محمدعلی جعفری نوشته شده، خطاب به دخترش امضا کرده است.
اما کتاب دیگری که موردنظر شهید سلیمانی بود، کتاب «آن بیست‌وسه نفر» است. شهیدسلیمانی در بخشی از نامه‌اش به نویسنده این کتاب نوشت: «… احمد عزیز؛ وقتی کتابت را خواندم ناخودآگاه صحنه اسارتی در مقابل دیدگانم مجسم شد و به‌یاد آن اسیر، بر کتاب این اسیر، اشک ریختم، یاد قهرمان اسارت که اسارت را به اسیری گرفت.»

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید