روزانه ۱۰‌هزار ماسک، نذر افراد نیازمند کرده‌ایم

0
610

این گروه خیریه را اکثر ما می‌شناسیم. از وقتی به برنامه ماه‌عسل احسان علیخانی دعوت شدند برای بیشتر مردم شناخته شده‌اند بعد از آن مصاحبه‌های زیادی از مدیر این موسسه خیریه دیدیم و خواندیم، اما کمتر می‌دانیم که این موسسه خیریه که از تعداد زیادی کودکان بی‌سرپرست، معلول و بد‌سرپرست نگهداری می‌کند، دستی در انجام کارهای خیر دیگری دارند. مثلا این روزها که ویروس کرونا در کشور شیوع پیدا کرده است بچه‌های معلول و بی‌سرپرست این مرکز اقدام به تولید ماسک کرده‌اند و ماسک‌ها را به مراکزی می‌فرستند که می‌دانند توانایی خرید ندارند. اگر می‌خواهید با فعالیت خیر‌خواهانه خیریه بهشت امام رضا(ع) آشنا شوید این گزارش را بخوانید.

در موسسه خیریه بهشت امام رضا(ع) تفاوت‌های زیادی با مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست دیگر وجود دارد. رابطه عمیقی بین بچه‌ها و مدیر موسسه وجود دارد و بچه‌ها و مدیر موسسه رابطه پدر و فرزندی دارند، اما اینکه این موسسه چطور شکل گرفت را از «یوسف اصلانی» مدیر خیریه بهشت امام رضا(ع)می‌پرسیم. او به «صبح‌نو» می‌گوید: «تعدادی بچه‌محل بودیم که عهد کردیم بخشی از درآمد شخصی خود را ماهانه جمع کنیم و به افراد نیازمند محله اختصاص دهیم. روزی فکرش را نمی‌کردیم که خیریه به این جایگاه برسد. حالا بهشت امام رضا چهار واحد ساختمانی در مناطق‌۱۷، ۱۸، ۵ و ۱۴ تهران دارد که در آن‌ها از ۲۵۰‌نفر نگهداری می‌شود. ۱۵۰‌نفر از این عزیزان، کودکان‌و‌جوانان و حدود ۱۰۰‌نفر نیز سالمند هستند. سالمندانی که بیمار هستند و رها شده‌اند. گاهی افراد متمول با ما تماس می‌گیرند و می‌گویند هرچقدر پول بخواهید می‌دهیم و پدر و مادر پیر ما را نگهداری کنید، اما ما قبول نمی‌کنیم، چون دنبال پول نیستیم، معیاری گذاشته‌ایم که از سالمندان بیماری که خویشاوندی ندارند، مراقبت کنیم.» می‌پرسم درآمدهایتان چطور تأمین می‌شود، می‌گوید:« خیرین، هر چقدر موسسه ما بزرگ‌تر می‌شود، پای خیرین بیشتری هم به موسسه باز می‌شود.»

می‌خواهند ماسک‌ها را گران‌تر از ما بخرند
داستان شروع کارهای خیر بچه‌های موسسه بهشت امام رضا به سیل در پل دختر بر‌می‌گردد. اصلانی می‌گوید: «بچه‌ها تمام پول‌های عیدی‌شان را جمع کردند و گفتند می‌خواهند به سیل‌زده‌ها کمک کنند. با پول‌هایشان برنج و اسباب‌بازی خریدیم و به پلدختر فرستادیم. انگار مزه شیرین کار خیر زیر زبان بچه‌ها رفت و بعد از آن چند‌بار به صورت جمعی خواستند با پول‌هایشان کارهای خیر دیگری انجام دهند.» ادامه می‌دهد: «وقتی بحث شیوع کرونا مطرح شد به پیشنهاد خود بچه‌ها تصمیم گرفتیم برای کمک به مردمی که نمی‌توانند ماسک تهیه کنند ماسک بدوزیم. همین شد که آستین‌ها را بالا زدیم و در همان موسسه خیریه روزانه ۱۰‌هزار ماسک تهیه می‌کنیم. با توجه به تعداد بچه‌هایی که برای این کار کمک می‌کنند حجم کار سبک است. اما بچه‌ها چون به‌عنوان کار خیر به آن نگاه می‌کنند با جدیت بالایی کار می‌کنند. ساعت کارشان هم از ۹‌صبح تا ۲‌بعد از ظهر است.»

نیازمندان در اولویت هستند
ماسک‌ها چه می‌شود؟ این سوالی است که از اصلانی می‌پرسم. می‌گوید: «باورتان نمی‌شود برای توزیع، ماسک کم می‌آوریم. هر روز ماسک‌ها را در موسسه سالمندان، بهزیستی و بین کودکان کار و کارتن‌خواب‌ها پخش می‌کنیم و آنقدر تعداد افرادی که توان خریداری ماسک را ندارند زیاد است که کم میاوریم.» او با ناراحتی و دلخوری از بعضی افراد سودجو نام می‌برد و می‌گوید: «در این وضعیت که همه به فکر برداشتن باری از دوش همدیگر هستند تعداد زیادی تماس تلفنی و حضوری داشتیم که می‌خواستند ماسک‌ها را با قیمت بالاتر از ما خریداری کنند اما ما زیر بار این ذلت نرفتیم که از وضعیت نابسامان مردم کسب درآمد کنیم.» اصلانی می‌گوید: «قیمت ماسک‌ها برای ما ۲۰۰۰تومان تمام می‌شود اما تا قیمت ۴۵۰۰‌تومان هم بودند افرادی که می‌خواستند از ما خریداری کنند.» ادامه می‌دهد: «بچه‌ها این کار را خیلی دوست دارند هر روز از من پیگیر می‌شوند که امروز ماسک‌ها به دست چه کسانی رسید؟ با کمال دقت و به صورت استریل ماسک‌ها را تهیه می‌کنند و خیلی مواظب هستند اصول بهداشتی رعایت شود.»

نذر میوه برای کادر درمانی
اما بچه‌های این موسسه در کار خیر دیگری هم دستی دارند. آن‌ها با کمک خیرین دیگر برای کادر درمانی میوه می‌فرستند. اصلانی می‌گوید: «همانطور که می‌دانید با شیوع ویروس کرونا درجهان و مبتلا شدن عزیزان هموطن‌مان و وظیفه سخت کادر پزشکی کشور در این ایام بر خود واجب دانستیم با همراهی بچه‌ها و دوستان در حوزه‌های دیگر روزانه ۱۲۰۰‌بسته میوه شامل پرتقال،سیب و کیوی برای این عزیزان در سه بیمارستان یافت آباد ،
مسیح دانشوری و مدرس که بیشترین مراجعات را دارند ارسال کنیم. این هدیه‌ای کوچک به همراه دعایی بزرگ از طرف بچه‌های بهشت است. به امید خدا سر بلند از این روزها عبور می‌کنیم.»

«خیرین زیادی پشت ما ایستاده‌اند افرادی که بسیار معروف و محبوب هستند. یکی از این افراد دکتر قالیباف است. یک‌بار که برای زیارت امام‌رضا به مشهد رفته بودیم خیلی اتفاقی آقای قالیباف را توی صحن حرم دیدیم. ایشان قول داد که به ما سرمی‌زند. چند روز بعد، تماس گرفتند و به دیدن بچه‌ها آمدند. الان هم طوری شده که یک دفعه زنگ می‌زنند و می‌گویند برای صرف صبحانه تنهایی می‌آیند پیش بچه‌ها. حسابی با هم رفیق شده‌اند و حس خوبی از این حضور دارند. گاهی اوقات مشورت می‌گیرند و انتظار دارند آقای قالیباف مثل یک پدر راهنمایی‌شان کند. ایشان به خیریه ما کمک زیادی می‌کند. از این دست خیرین زیاد هستند.»

درباره خیریه بهشت امام رضا بدانید
موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع) فعالیت خود را در سال‌۱۳۷۹ با کمک به نیازمندان و محرومین منطقه‌۱۸ تهران به صورت داوطلبانه با نام موسسه خیریه امام جواد آغاز و در سال‌۱۳۸۰ فعالیت خود را با محوریت کودکان بی‌سرپرست تکمیل کرد. این مرکز به‌طور رسمی از تاریخ‌۸۷/۷/۲۱ با تأسیس اولین مرکزنگهداری از کودکان معلول و بی‌سرپرست تغییر نام داده و با اخذ مجوز رسماً فعالیت خود را ادامه و گسترش داد. این مرکز هم‌اکنون با نگهداری از ۱۵۰کودک و ۱۵۰‌سالمند بیمار رها شده در چهار مرکز در سطح شهر تهران و حمایت از ۳۰‌کودک در خانواده یکی از بزرگترین مراکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست در کشور است. موسسه خیریه بهشت امام رضا ؟ع؟ نهادی غیر‌دولتی، غیرسیاسی و مردمی بوده که فعالیت خود را بر پایه نگهداری از ایتام و معلولان بی‌سرپرست با تاکید و تکیه بر کرامت انسانی و عزت نفس کودکان تحت پوشش بنیان کرده است.

گزارش: زهرا اردشیری

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید