رفتگرها در آستانه شب یلدا به مرخصی رفتند

0
452

طلاب حوزه علمیه گناباد چهارشنبه شب، به جای پاکبانان شهرداری گناباد به جمع‌آوری زباله و نظافت پرداختند و بستری ایجاد کردند تا پاکبانان این شهر دو شب مانده تا شب یلدا در کنار خانواده‌ خود باشند. این اقدام که در فضای مجازی هم بازخورد بسیاری داشت، با استقبال افکار عمومی مواجه شد. فعالیتی که کمتر دیده شده است.
به گزارش مشتلق، حجت الاسلام حسین امامی، رئیس حوزه علمیه امام رضا(ع) گناباد درباره این اقدام گفت: ۶۰ نفر از طلاب این حوزه علمیه چهارشنبه شب در یک حرکت جهادی و نوآورانه به کمک پاکبانان این شهر رفتند و به جای آنان به جمع آوری زباله و رفت و روب معابر گناباد پرداختند. وی هدف از این اقدام را افزایش همکاری در انجام نظافت و درک سختی کار پاکبانان شهری ذکر کرد.
به گفته رئیس حوزه علمیه گناباد طلاب این حوزه با این اقدام بستری فراهم کردند تا پاکبانان دو شب باقی مانده تا شب یلدا را در کنار خانواده و بستگانشان سپری کنند. مدیر حوزه علمیه امام رضا (ع) گناباد خاطرنشان کرد: کار ما تبلیغ است و برای این که بهتر بتوانیم تبلیغ کنیم و مردم را به تمیزی شهر توصیه کنیم تا درک بهتری داشته باشند در این طرح شرکت کرده‌ایم. امامی افزود: ما کار را برای خدا انجام داده‌ایم ولی هر زباله‌ای که می‌ریزیم کار این عزیزان چندین برابر می‌شود و باید ساعت بیشتری را از خانواده دور باشند.
مهران حسین‌زاده شهردار گناباد نیز که در ساعت یک بامداد همراه طلاب و روحانیون در این طرح بود در گناباد گفت:در این طرح طلاب و روحانیون به پیک‌های پاکی این شهر یک شب را استراحت هدیه کرده‌اند که این کار تاثیر زیادی بر روی فرهنگ شهرمان خواهد گذاشت. وی افزود: حرکت روحانیون گناباد ارتقای فرهنگ مشارکت را در گناباد و چه بسا در کشور شاهد خواهد بود و فرهنگ شهروندی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شهردار گناباد اظهار امیدواری کرد: اقشار دیگر نیز در این گونه طرح‌ها شرکت کنند تا شاهد شهر تمیز و سالم برای خود شهروندان باشیم.
مهدی یکی از پاکبانان گنابادی اظهار داشت: زمانی که ما کار می‌کنیم مردم خواب هستند و سختی کار ما را نمی‌بینند و در شب‌های سرد ما باید برای یک زباله بر روی زمین خم و راست شویم. وی ادامه داد: اگر مردم خودشان در جمع آوری زباله ها نقش داشته باشند خواهند دید که کار سختی است و دوباره آشغال نخواهند ریخت. حامد یکی دیگر از پاکبان‌های گنابادی نیز اظهار داشت: ما هم خانواده داریم و دوست داریم در کنار آنها باشیم. دختر خردسالی دارم که دوست داشت یک صبح که از خواب پا می‌شود من باشم و صبح بخیر بگوید ولی به دلیل نوع کار ما در خانه نیستم و امروز روحانیون کمک کردند تا یک شب را در کنار خانواده خودمان باشیم.
بشیر علیزاده یکی از طلاب شرکت کننده در این طرح گفت: ما این کار را برای دلمان و شاد کردن خانواده پاکبان‌ها انجام دادیم و از سویی نوع کار آن‌ها را بیشتر احساس کنیم. وی ادامه داد: نظافت در اسلام توصیه شده ولی این ما هستیم که باید آن را رعایت کنیم، برای نظافت شهرمان نمی‌خواهد کار بزرگی انجام دهیم همین قدر که جلوی منزل خودمان را تمیز نگهداریم و یا یک زباله را از روی زمین برداریم خودش کمک بزرگی به پاکبانان است.

کاظم ایرانی، طلبه‌ای که در این طرح شرکت داشت در رابطه با حس پاکبان بودن گفت: به نظر من این عزیزان چون دیده نمی‌شوند و در تاریکی شب و زمانی که همه ما خواب هستیم کار می‌کنند جایگاه ویژه تری دارند بسیاری از آنها در این مدت و در زمان کار با خدای خود راز و نیاز می‌کنند در دل شب که بسیار جالب است. وی ادامه داد: ما یک شب به این کار مشغول هستیم ولی آنها در طول سال این کار را انجام می‌دهند و با سختی آن روبه رو هستند اگر مردم فقط یکبار اقدام به کار پاکبانی کنند شاهد تغییر شگرفی در نگاه آنها به پاکبان و تمیزی شهر خواهند داشت.
شاید در کشور تنها مسئولی که خودش اقدام به رفت و روب شهر کرد شهید باکری بود که در نیمه‌های شب همراه با پاکبانان کار می‌کرد و حالا بعد از سال‌ها طلاب و روحانیون گناباد دوباره نام و یاد شهید باکری را با این حرکت خود زنده کردند.

پاسخ دادن

دیدگاه خود را وارد کنید
لطفا نام خود را وارد کنید